Dit zijn de algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 - Definities
ARTIKEL 2 - Werkingssfeer
ARTIKEL 3 - Aanbod
ARTIKEL 4 - Totstandkoming van de overeenkomst
ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de ondernemer
ARTIKEL 6 - Verplichtingen van de opdrachtgever
ARTIKEL 7 - Meer- en minderwerk
ARTIKEL 8 - Overmacht
ARTIKEL 9 - Oplevering
ARTIKEL 10 - Betaling in termijnen
ARTIKEL 11 - De eindafrekening
ARTIKEL 12 - Niet-nakoming van de betalingsverplichting
ARTIKEL 13 - Garantie
ARTIKEL 14 - Wijziging algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever (opdrachtgever): natuurlijk persoon of vereniging van eigenaren, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Opdrachtgever (bedrijf): natuurlijk of rechtspersoon, die in uitoefening van beroep of bedrijf gebruik maakt aan de door de ondernemer aangeboden diensten.
Ondernemer: natuurlijk of rechtspersoon die bedrijfsmatig offertes uitbrengt en die werkzaamheden aan wanden en plafonds uitvoert en daartoe te verwerken producten levert.
Werk: het totaal van de tussen de opdracht en de ondernemer overeengekomen werkzaamheden en
daarbij door de ondernemer geleverde materialen.
ARTIKEL 2 – Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen ondernemer en opdrachtgever.
ARTIKEL 3 – Aanbod
1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
2. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30 dagen na ontvangst – hierbij is één uitzondering van kracht: indien er sprake is van een fout bij het opstellen van de offerte, behoudt de ondernemer zich het recht om de offerte in te trekken. Het staat de opdrachtgever vrij om gebruik te maken van het aanbod.
3. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen, die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de
opdrachtgever mogelijk te maken.
4. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvorming methode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie.
a) Bij de prijsvorming methode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht;
b) Bij de prijsvorming methode regie doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De ondernemer kan op
verzoek van de opdrachtgever een indicatie geven van de te verwachten uitvoeringskosten door het
noemen van een richtprijs.
5. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
6. Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.
7. na akkoord van de opdrachtgever op het bovenstaande,
ontvangt deze een ‘Bevestigingsofferte’ – hierop staat een zo precies mogelijk het tijdstip of tijdvak waarop met het werk kan worden begonnen vermeldt en bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
ARTIKEL 4 - Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de opdrachtgever, middels een schriftelijke of elektronische bevestiging.
ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de ondernemer
1. De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren.
De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden,
tenzij anders overeengekomen.
2. De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
3. De ondernemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op:
− onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond
− onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
− gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
− gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
één en ander voor zover de ondernemer deze gebreken of onjuistheden kende of redelijkerwijze behoorde te kennen.
4. De ondernemer is niet aansprakelijk voor de schade,
tenzij deze hem is toe te rekenen.
5. De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake deskundige personen.
6. De ondernemer vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te verwijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de ondernemer zelf dan wel zijn ondergeschikten of andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
7. De ruimte of woning wordt door de ondernemer opgeruimd en bezemschoon (niet geheel stofvrij) opgeleverd na voltooiing van de werkzaamheden.
8. De ondernemer hanteert voor de volgende werkzaamheden een norm:
-standaard afplakwerk, waarbij zijn uitgezonderd de vloer, trappen,
CV ruimte, buizen.
-het standaard afplakwerk betreft: de deuren, de ramen, de kozijnen, de stopcontacten, de radiatoren, de wanden (wanneer alleen de plafonds worden gedaan), de plafonds (wanneer alleen de wanden
worden gedaan) en de keuken.
-standaard gaaswerk waaronder wordt verstaan het aanbrengen van gaaswerk op verbindingen tussen platen en op hoeken en langs het plafond, waar de ondernemer het risico op scheurvorming aanwezig acht.
-in specifieke gevallen kan er sprake zijn van extra gaaswerk.
ARTIKEL 6 - Verplichtingen van de opdrachtgever
1. De opdrachtgever stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten door de woning in de schriftelijk afgesproken staat op te leveren. De ondernemer kan, vooraf en gedurende de werkzaamheden de opdrachtgever vragen de woning volgens de schriftelijke afspraken op te leveren. Indien de opdrachtgever de woning niet voorafgaand aan de uitvoer van het werk in de juiste staat
heeft opgeleverd, behoudt de ondernemer zich het recht om hierdoor opgelopen vertraging in het werk bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
2. De opdrachtgever zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens.
3. De opdrachtgever verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit,
gas en water komen voor rekening van de opdrachtgever.
4. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat
de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
Indien niettemin vertraging ontstaat dient de opdrachtgever de ondernemer daarvan (vooraf) tijdig in kennis te stellen.
5. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat er ten tijde van de door de ondernemer uit te voeren werkzaamheden sprake is van een normale kamertemperatuur zoals door de ondernemer schriftelijk
aangegeven.
6. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de woning of de ruimtes waar de werkzaamheden plaatshebben en waartoe de ondernemer toegang moet hebben leeg en ontruimd opgeleverd
worden, m.u.v. bestaande woningen waar in overleg objecten naar het midden van de kamer verplaatst mogen worden.
7. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat er geen andere werklui (waarvan hinder wordt ondervonden of waardoor de werkzaamheden vertraging oplopen) aanwezig zijn als de ondernemer
zijn werkzaamheden verricht.
8. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de woning (grotendeels) stofvrij is en de kozijnen schoon en ontvet zijn.
9. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de stopcontacten, lichtschakelaars en radiatoren verwijderd zijn, behalve als er anders is overeengekomen
10. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden, als bedoeld in dit artikel, dient de opdrachtgever de daarmee verband houdende schade en kosten aan
de ondernemer te vergoeden.
11. De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
− onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
− onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
− gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
− gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de opdrachtgever te waarschuwen op grond van
artikel 5 lid 3.
ARTIKEL 7 – Meer- en minderwerk
1. Als er sprake is van meer- of minderwerk t.o.v. het in artikel 3 omschreven aanbod worden deze wijzigingen verwerkt in de eindafrekening. Daarbij kan sprake zijn van: overgekomen en onvoorzien meer- of minderwerk.
a) Overeengekomen meer- of minderwerk, daarvan is sprake als er na nameten sprake blijkt van een afwijkend aantal m2 (als vooraf beraamd of doorgegeven) en/of in het geval prijsvorming methode
regie een evenredige verrekening met het daadwerkelijke aantal gewerkte uren en/of verbruikte materiaal t.o.v. het vooraf beraamde.
b) Onvoorzien meer- of minderwerk, daartoe behoren werkzaamheden die niet in het oorspronkelijke aanbod zijn opgenomen en waarop de opdrachtgever apart akkoord dient te verlenen alvorens dit
wordt uitgevoerd.
2. De ondernemer is verantwoordelijk voor het tijdig melden van meerwerk aan de opdrachtgever.
3. Indien de aard van (onvoorzien) meerwerk wordt verklaard door het in gebreke blijven van een derde partij ingeschakeld door de opdrachtgever, zal de ondernemer de kosten hiervan bij de
opdrachtgever in rekening brengen, op grond van artikel 6 lid 11.
4. Indien de opdrachtgever vooraf reeds het volledige geoffreerde bedrag aan de ondernemer heeft voldaan en er blijkt sprake van meer- of minderwerk, wordt dit verrekend op het moment dat de
eindafrekening ingediend wordt, zoals omschreven in artikel 11 lid 1.
Ten aanzien van het resterende bedrag geldt:
a) voor de opdrachtgever de betalingstermijn, als omgeschreven in artikel 10 lid 1.
b) voor de ondernemer de betalingstermijn, als omschreven in artikel 11 lid 6.
ARTIKEL 8 – Overmacht
1. De ondernemer stelt zich in het geval van overmacht niet aansprakelijk voor opgelopen vertraging in de voortgang, schade en/of t.a.v. oplevering van het werk.
2. Er is sprake van overmacht in het geval van:
- ziekte / verzuim van de ondernemer en/of ondergeschikte(n) of derden opererend in diens opdracht;
- een technische mankement (aan gereedschap, vervoersmiddel etc.);
- niet nagekomen afspraken van (betrokken) derden, bv. een materiaal leverancier of aannemer;
− gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht, welke door zowel door de opdrachtgever als de ondernemer in redelijkheid en billijkheid vooraf niet voorzien konden worden;
- weersomstandigheden en/of natuurlijkverschijnselen welke (een normale) uitvoering van het werk onmogelijk maken.
3. Zowel de ondernemer als opdrachtgever verplichten zich middels de overeenkomst, in het geval dat door overmacht de uitvoer van het werk conform afspraak niet mogelijk blijkt, binnen de kaders van
redelijkheid en billijkheid, een maximale inspanning te leveren ter voorkoming van verdere vertraging
(zoals omschreven in artikel 8 lid 1).
4. In het geval dat er tijdens de uitvoer van het werk sprake is afplakken op kwetsbare ondergronden kunnen er ten alle tijden beschadigingen ontstaan. De ondernemer stelt zich hiervoor niet
aansprakelijk, daar het afplakken een onvermijdbaar onderdeel van de werkzaamheden betreft. Dit valt derhalve onder de noemer ‘overmacht’. Onder kwetsbare ondergronden worden verstaan:
- (recent) gelakte ondergronden (bv. kozijnen, deuren etc.)
- glad gestucte met latex afgewerkte wanden en/of plafonds
- behangen wanden en/of plafonds
5. In het geval er sprake is van overmacht kunnen de partijen in overleg besluiten af te zien van het
voltooien van de overeenkomst, reeds uitgevoerde werkzaamheden (en/of gemaakte kosten) zullen in zo’n geval door de ondernemer bij de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 9 – Oplevering
1. De oplevering van het werk vindt plaats op de dag dat dit voltooid is, m.u.v. situaties waarin vooraf met de opdrachtgever anders is overeengekomen.
2. De opdrachtgever dient aanwezig te zijn bij de oplevering van het werk, behalve wanneer vooraf anders is overeengekomen.
3. De opdrachtgever verklaart zich akkoord met het opgeleverde werk op het moment van de oplevering, middels het tekenen van een pakbon bij de ondernemer en/of diens ondergeschikte(n).
4. De ondernemer en/of diens ondergeschikte(n) stelt de opdrachtgever op de dag van oplevering (telefonisch) op de hoogte van het exacte tijdstip van de oplevering.
5. Indien de opdrachtgever niet aanwezig kan zijn bij de oplevering van het werk na hiertoe expliciet verzocht te zijn ondernemer, dient de opdrachtgever ‘ongezien akkoord’ te verlenen op het werk.
In het geval dat de opdrachtgever weigert ongezien akkoord te verlenen, behoudt de ondernemer zich het recht extra kosten bij de opdrachtgever in rekening te brengen, evenredig met de extra tijd en
kosten die voor hem verbonden zijn aan het opleveren van het werk op een later moment.
6. Als de opdrachtgever bij de oplevering van het werk een klacht heeft of een gebrek heeft geconstateerd, ontslaat dat deze niet van diens betalingsverplichting t.a.v. de ondernemer, deze is slechts gerechtigd het betwiste gedeelte achter te houden, zoals omgeschreven in artikel 12 lid 1.
ARTIKEL 10 - Betaling (in termijnen)
1. Betaling dient plaats te vinden op dag van de oplevering van het werk (in contanten) of voorafgaand aan de oplevering (op rekening). Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk – in zo’n geval dient de opdrachtgever voorafgaand aan de eindoplevering het werk het reeds voltooide gedeelte te voldoen, conform dezelfde voorwaarden.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichting ter zake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid de verdere betaling
van termijnen op te schorten.
3. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet nakomt, heeft de ondernemer de bevoegdheid de uitvoer van niet voltooide werk op te schorten.
ARTIKEL 11 - De eindafrekening
1. Zodra de definitieve som vastgesteld kan worden en dus meer- en/of minderwerk is uitgesloten, dient de ondernemer bij de opdrachtgever de eindafrekening in (enkel na aanvang met het werk).
2. De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
3. In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten. Indien van toepassing
wordt verder een specificatie van meer- en/of minderwerk opgenomen.
4. De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom,
behoudens opgedragen meer en/of minderwerk.
5. Betaling van de eindafrekening vindt plaats op de dag van oplevering (in contanten) of voorafgaand aan de opleverdatum (op rekening).
6. Indien er sprake is van minderwerk zoals omschreven in artikel 7 lid 4, zal de ondernemer binnen 14 dagen na de oplevering het teveel ontvangen bedrag retourneren aan de opdrachtgever.
ARTIKEL 12 - Niet-nakoming van de betalingsverplichting
1. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te zijn. Is de niet tijdige betaling toegepast vanwege een vermeende klacht of gebrek aan
de uitgevoerde werkzaamheden bij oplevering, is de opdrachtgever slechts gerechtigd het bedrag in te houden betrekking hebbend op het betwiste gedeelte.
2. Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 10 lid 1 en artikel 11 lid 5 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente als gevolg van artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
3. De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de ondernemer hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de opdrachtgever.
4. Indien de opdrachtgever met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 10 in gebreke blijft, is de ondernemer gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de opdrachtgever schriftelijk of elektronisch
heeft gesommeerd tot betaling over te gaan. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de ondernemer op vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
5. De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. In het geval er sprake is van materiaal in een mengkleur of andere
specifieke voor de opdrachtgever bestelde producten, is deze in alle gevallen verplicht deze over te nemen en de aankoopsom van deze materialen aan de ondernemer te vergoeden.
ARTIKEL 13 – Garantie
1. De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen
verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
2. Garantie van 1 jaar wordt door de ondernemer verstrekt op de kwaliteit van de afwerking.
3. Garantie wordt door de ondernemer verstrekt op de kwaliteit van de aangeboden en gebruikte materialen in overeenstemming met de garanties van de leverancier.
4. Door de ondernemer wordt geen garantie verstrekt:
-op scheurvorming door werking van de wanden in nieuwbouw woningen
-op de kwaliteit bestaande ondergrond
-op werkzaamheden die niet door de ondernemer zijn uitgevoerd
-het afwijken van een mengkleur t.o.v. een kleurstaal en/of het niet (volledig) overeenkomen hiervan met de verwachting van de opdrachtgever
-op door de opdrachtgever zelf of derde partij verrichte werkzaamheden en/of aangebrachte afwerking
-als de opdrachtgever de adviezen van de ondernemer aangaande de te verrichten werkzaamheden niet opvolgt
ARTIKEL 14 – Ontbinding overeenkomst
1. Zodra de opdrachtgever een aanbieding van de ondernemer (zoals omschreven in artikel 3) accordeert, middels de weg zoals omschreven in artikel 4, is er sprake van een overeenkomst tussen
beide partijen, deze overeenkomst in bindend.
2. De overeenkomst kan ten alle tijden in goed overleg tussen beide partijen worden ontbonden – of in specifieke situaties zoals o.a. omschreven in artikel 8 lid 5.
3. In het geval de opdrachtgever de opdracht volledig wil annuleren (ofwel de overeenkomst eenzijdig opzeggen), brengt de ondernemer de volgende kosten bij de opdrachtgever in rekening:
t/m 2 weken voor aanvang met werkzaamheden – 25%
binnen 2 weken voor aanvang met werkzaamheden – 50%
binnen 72 uur voor aanvang met werkzaamheden – 75%
... van het offerte-bedrag waarover overeenstemming bereikt is tussen opdrachtgever en ondernemer. In het geval er sprake is van speciaal voor de opdrachtgever bestelde materialen (bv. een afwijkende
kleur latex) worden de kosten hiervan eveneens in rekening gebracht.
4. Indien de opdrachtgever de werkzaamheden wil verzetten, worden er hiervoor geen kosten in rekening gebracht, mits dit binnen 5 werkdagen voor aanvang met het werk wordt aangegeven.
5. Wanneer de opdrachtgever binnen 5 werkdagen voor aanvang aangeeft de datum / data van het werk te willen verzetten, dient het aantal mandagen wat bij de ondernemer hiervoor ingepland stond
(à €275,00 excl. Btw per mandag) door de opdrachtgever vergoed te worden, mits (na overleg) door de ondernemer anders wordt besloten.
ARTIKEL 15 – Wijziging algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden kunnen door de ondernemer worden gewijzigd. Wijzigingen worden schriftelijk kenbaar gemaakt door de ondernemer.